Kezdőlap > Blogol, Irodalom, otthon > Áldozni a magyarságért

Áldozni a magyarságért

DSC_0025 Emlékszem, valamikor általános iskolában tanított Iduka néni. Kétszer is volt olyan, hogy hívott a könyvtárba. Kötelező jelleggel! Gyermekek voltunk, s milyen a gyermek: alig várja, hogy vége legyen az iskolának, lehessen fürödni a patakon, tekeregni, s ne kelljen őszig könyvet látni! Ilyenek voltunk mi is, de elhittük, hogy kötelező menni… egy páran. Voltunk is vagy négy-öten pár alkalommal. Két-három nap elmentünk, kivettünk egy könyvet s azt olvasgattuk egész nyáron keresztül. Nagyapó mesefája, mesék Mátyás királyról és társai. Annyira jó volt ez a szorgalmi feladat, hogy elolvassam az első nagyobbacska könyvemet, Robinson Crusoet! Egy évig olvastam!

Azután jött a középiskola, Tatimami kérte a háziolvasmányokat! De azért néha, nyáron le-lementem a bardoci könyvtárba, könyvekért! Orosz íróktól megkezdve Wass Alberten keresztül elég sok minden megvolt. Elolvastam. Az egyetem alatt is mentem volna, de már nem fungált a könyvtár. Nincs rá kereset? Lehet. Nem a számítógép a hibás, hogy millió játék van, ami lefoglalja a gyermeket. Nem is a szülő, mert nem öli az olvasással! S nem is a gyermek, hogy nem olvas annyit, amennyit kellene! Kicsit mindenki…

Tömbben élünk, mindenki magyar, kivéve a rendőrt! De az is megtanul magyarul. Így könnyű megtartani a nyelvet, minek kell olvasni?! A Dunán s az RTL-en úgyis megy elég nevelő műsor. Könnyebb azt nézni s hallgatni. Művelődünk!

Aztán az ember elkerül Genfbe. Elég sok magyar van, de nem lehet otthonról hozni a könyveket. Így mit csinálunk? Elmegyünk a magyar könyvtárba. Biza, van ilyen! Zoli bácsinak a garázsában. Össze van zsúfolva kábé 23.000 kötet. Szótárak, lexikonok, történelmi sorozatok, regények, verses kötetek, szegényes teológiai irodalom, nyelvkönyvek. Szóval szép gyűjtemény. sok könyvet Magyarországról szállított ki, saját költségen. “Csak” azért, hogy legyen magyar könyvtár, legyen, amit olvassanak a magyarok! Kapott pár kitüntetést azért, amit tett. Szerintem nem ezért csinálta! Mindegy is, a lényeg ugyanaz: áldozott azért, mert fontos volt neki a nyelv, a magyar irodalom, a magyarság.

Otthon pedig sok falusi könyvtár haldoklik. Nincs ember, aki megtöltse. Aki leporolja a könyveket, elolvassa soraikat. Megvan polc, terem, könyv, minden! Mégis elkallódnak a könyvek, hiába nyomtatták őket. Nem kellene milliókat áldozni a szállításra, a teremre! Ingyen van! Mégsem kell! Majd talán valamikor, mikor a gyűjteménynek tört része marad meg, akkor rájövünk, hogy mekkora érték… volt valamikor!

Kategóriák:Blogol, Irodalom, otthon Címke: , , , , ,
  1. március 7, 2011 - 4:59 du.

    Ez sajnos így van..én is sajnálattal hallottam, hogy bezárt Bardoc Község könyvtára..:(
    De az a baj, hogy szerre minden érték így jár…néptánc, népdalok, viselet, szokások stb stb…:(

  2. március 7, 2011 - 5:25 du.

    Igen. Sajnos. Én magam is megmentettem 2ooo könyvet a papír begyűjtő elől.

    • baresz
      március 7, 2011 - 5:43 du.

      Azt jól tetted! Többet kellene! Nem csak te, hanem mindenki! 🙂

  3. Putnoky
    március 7, 2011 - 10:09 du.

    Elgondolkodtato ez a cikk….de azert jot nevettem mikor lattam h 1 evig megtartott Robinson:D;))

    • baresz
      március 7, 2011 - 11:50 du.

      Bizony! Akkor nagy teljesítmény voltam tőlem az a négyszázvalami oldal! 😀

  1. No trackbacks yet.

Vélemény, hozzászólás?

