Kezdőlap > Teo > A békesség jele

A békesség jele

kezfogas Minden második hétvégén van Genfben magyar katolikus szentmise. Amikor tehetem, elmegyek. Persze reformátusként először szokatlan volt a rendtartás. Az első alkalmakon nézegettem a miserendet az énekeskönyv elején, hogy mi mi után jön. Figyeltem, hogy az idős emberkék milyen áhítattal térdepelnek le. Próbáltam keresni a hasonlóságot a mi istentiszteletünkkel. Mármint azon kívül, hogy mi a célja, mit hívatott kifejezni egy-egy mozdulat, minek mi a jelentősége. Nemcsak önmagában, hanem az egész esemény, az egész történés összefüggésében.

Furcsa volt. Talán ezért nyugtáztam néha-néha, hogy nálunk ez sincs, az sincs meg. A furcsaságok egészen addig folytatódtak, míg azt nem mondta az atya, hogy “Köszöntsétek egymást a béke jelével!” Erre mindenki a szomszédjainak nyújtja a kezét, akit elér, azzal kezet fog. Ez is furcsa volt, de mégis olyan… kellemes, szívmelengető érzés. Hogy nem csak annyiban merült ki az misei együttlét, hogy hallgatjuk a prédikációt és énekelünk, imádkozunk. Hanem van kapcsolat a többi gyülekezeti taggal. Odafordulsz a többi emberhez, és kezet fogsz vele, akár nő, akár férfi! Lehet, hogy évek óta ismered azt az embert. Lehet, hogy akkor láttad először, mikor leült melléd a padra. Nem számít, hogy katolikus, református.

Reformátusoknak erről mi jut eszébe? A lelkipásztornak címzett köszönés: Békesség Istentől! Magyarországon “Áldás, békesség!”

Nézek egy sorozatot, börtönről, rabokról. Leginkább arra éleződik ki a dolog, hogy vannak bandák, akik bőrszín szerint elkülönülnek egymástól, próbálják tönkrevágni a másikat. Bekerül egy ügyvéd, aki először igazi börtöntöltelék lesz, kicsinálja az ellenségeit, aztán rájön, hogy a bosszú nem az, amit ő akar. Leesik a tantusz, hogy valamit másképpen kellene. Eltörik kezét-lábát, de kezet nyújt annak, aki tette. Sőt, megkeresteti a másik fiát! Igen, ez csak film. Csak remélni tudom, hogy mégis van valami valóságalapja…

Naiv vagyok, ha asszondom, hogy több ilyen kézfogás kellene? Nemcsak a templomban, hanem a mindennapokban? Nem azt nézni, hogy ki a másik, hanem azt, hogy ember. Ugyanúgy Isten teremtménye, mint te. Felebarát! Akit szeretni kell, mint magadat. Akivel békében kell élni. Nehéz? Az! Nem könnyű odanyújtani a kezed, mégis kell!

  1. március 30, 2011 - 8:36 du.

    Kedves Barna!
    Értékelted egy képemet, köszi, válaszoltam. Rákerestem az adatlapodra, ott volt ez a honlap. Nem szoktam neten olvasni, főleg nem blogot! De ez igen, ezt alig bírtam abahagyni! Jót írsz és jól! Én is valahogy így gondolkodok, vagy szeretnék így… Közvetlen az írásod! Tanultad, vagy így jön? Jó lenne, ha mindenki tudna ilyen lazán és logikusan fogalmazni, ne ragaszkodjunk már annyira a komoly normákhoz! Én tájszólással írnék, csak nem tudok még beszélni se itt Pestközelben.
    Nem tudom Te éppen hova valósi vagy, gondolom Erdélyi. Mi járunk ki, és ezt a kéznyújtásost a búcsúkor mindig csinálják, hétköznap lehet, hogy nem, nem tudom. Nyugaton minden valahogy előrébb van, és a logikus dolgokat se vesszük át pedig tudunk róluk!
    Kell a közvetlen kapcsolat, az érintés, egyértelmű! Többek között, a mai társadalmunk épp ettől olyan esetlen, de ez nyilvánvaló.
    Na most csak ennyi volt.
    Grat az írásokhoz, aképek is a tieid?
    Ábel

    • baresz
      március 30, 2011 - 8:45 du.

      Köszönöm szépen a dícsértete! Remélem valamikor rászolgálok! 🙂 Írni csak az iskolában tanítottak, a fogalmazást a tanítónőktől tanultam. A saját gondolataim írom le, ezért szeretem azt mondani, hogy belülről jön.
      Ige, erdélyi vagyok. Azon belűl Háromszéki, Erdőfülei(Ha nem ismerős, nem gond. Egy kicsi helység: http://www.erdofule.ro).
      A legtöbb kép nem az enyém, ntről töltöttem. 🙂
      Hát igen, nyugat előrébb van. Sok mindent át lehet venni, ami jó. Viszont ne vakítson el senkit a nyugati lazaság! A pozitívum sajna egyre fogy…

  1. No trackbacks yet.

Vélemény, hozzászólás?

